6 tipů jak se vypořádat s hatery

6 tipů jak se vypořádat s hatery

Otázka, kterou už si položil určitě každý podnikatel. Ať už jste se setkali s haty od bývalých zaměstnanců, nespokojených zákazníků či jiných "přátel" vašeho businessu, dáme vám pár tipů, jak se s nimi vypořádat.

1. Zjišťujte zpětnou vazbu a to ideálně hned 

Nejúčinnější zbraní proti negativním recenzím a komentářům je včasná prevence. Kolikrát v celém procesu zdaleka nemusí být problém na vaší straně, ale na straně dodavatele, výrobce, logistické společnosti a dalších třetích stranách. Prvním krokem v takovém případě je udržet zákazníkovu negativní zkušenost jen mezi vámi. Ihned po vyřízení objednávky mu zašlete e-mail s dotazníkem spokojenosti. Máte tak narozdíl od veřejných hodnocení „za vašimi zády“ možnost se zpětnou vazbou okamžitě pracovat a předejít většímu problému.

2. Buďte pohotoví

Jakmile se v online prostředí veřejně objeví negativní recenze je potřeba na ni okamžitě reagovat. Čím déle ji necháte ležet ladem, tím větší pravděpodobnost, že se někdo přidá a negativní vlna kritiky je na světě. Sociální sítě jsou velmi živé a uživatelé očekávají, že jejich problémy budete řešit okamžitě i když je sobota večer a vy jste si víkend plánovali úplně jinak. Je proto vhodné v informacích o stránce uvést, kdy jste na příjmu problém řešit a jaká je případná alternativa, jak firmu kontaktovat. V případě, že řešení vyžaduje více času, je ideální pod dotazy a komentáře tento fakt zmínit a případně předat kontakt na kompetentní osobu.

3. Připravte si krizový komunikační manuál

Jak na krizovou komunikaci skvělé radí Daniela z Bageterie Boulevard, která se vypořádala s nejedním haterem, který se svezl s kauzou kolem bagety od Pavlíny, soutěžící v pořadu Masterchef. K tonalitě značky patří i způsob, jakým reagujete na nespokojené zákazníky. Proto by každý majitel e-shopu měl mít zpracovaný vlastní krizový manuál shrnující alespoň ty nejzásadnější body, jak takovou situaci řešit. V případě outsourcingu je takový manuál nezbytný. Každý, kdo reaguje na obecenstvo jménem firmy, by měl být proškolený o tom, kam až může v reakcích zajít, ať už se jedná o hodnocení na Google nebo recenzi na Facebooku. Reakční doba společně s tonalitou značky jsou v komunikaci se zákazníky klíčovými aspekty.

4. Požádejte o pomoc publikum

Falešné negativní recenze od konkurence, bývalých zaměstnanců a ostatních „přátel“ vašeho byznysu se najdou i u těch bezchybně fungujících podniků a jsou to zpravidla tzv. “podpásovky”, které byste právě od těchto lidí opravdu nečekali. To ale neznamená, že by s nimi nešlo vůbec nic dělat.

Existuje nespočet příkladů, kdy fanouškovská základna dokázala zapšklé hatery rozmést na kopytech. V článku How to Deal with Fake Negative Reviews on Google popisuje neotřelý pokus o nápravu americká markeťačka Joyanne Hawkins. Její Google profil ohodnotilo nejnižším hodnocením v krátkém čase hned několik uživatelů s velmi nevšedními jmény. Google v těchto situacích rozhodně nepomáhá, a proto se Joy rozhodla se svou zkušeností podělit na Facebooku a Twitteru. Její vzkaz „Kdokoliv jste mi dnes ráno udělil falešnou recenzi, možná byste si měl najít uvěřitelnější přezdívku“ sice situaci s Googlem nevyřešil, vyvolal však reakci publika a vlnu solidarity o nápravu dobrého jména.

5. Přiznejte chybu

Není nic jednoduššího, a přitom je to velmi efektivní. Nikdo není dokonalý a chybovat je lidské, tak proč to nepřiznat? Hatera tím odzbrojíte, u zákazníků si přidáte plusové body a ještě se z chyby poučíte. 

6. Za občasné negativní recenze se nestyďte

Každý z nás se již setkal s nějakým tím lynčem v online prostředí. Kdo tvrdí, že ne, tak ten dvakrát tolik. Nevěšte nad tím však hlavu. Staré tvrzení “hate je taky reklama” totiž opravdu funguje a potvrzuje ho i článek na blogu Crazy Egg, který uvádí, že negativní recenze mohou mít dokonce pozitivní dopad na konverze. Jak je to možné? Zvyšují totiž důvěryhodnost a uvěřitelnost. Žádná společnost přece není stoprocentně úspěšná a oblíbená. Proto si nenechte zbytečně kazit den a nestyďte se za ostrou konstruktivní kritiku nebo i zamindrákovaný čistý hate. První případ může vaše podnikání posunout dál, druhý může posunout vás jako člověka. 

 

newsletter newsletter

Aby Vám nic neuniklo - přihlaste se k odběru novinek.

Souhlasím s použitím svých osobních údajů získaných prostřednictvím tohoto webu (htttp://www.care24.cz) za účelem zasílání obchodních sdělení "newsletterů" mé osobě. Tento souhlas uděluji v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 v aktuálním znění a podmínkami poskytování služby a ochrany osobních údajů společností Comdata Czech a.s. dostupných zde. Tento souhlas se vztahuje na společnost Comdata Czech a.s., stejně jako i na další osoby, když souhlas s použitím touto cestou získaných osobních údajů pro marketingové účely může být předán třetím stranám za účelem oslovení.

Provozovatelem webu je společnost Comdata Czech a.s., která jako správce osobních údajů používá na těchto internetových stránkách cookies za účelem zvýšení uživatelského komfortu, analýze návštěvnosti i přesnějšímu cílení reklamy. Více informací naleznete zde:

Přizpůsobit cookies
Odmítnout všechny
Přijmout všechny